مدیرکل بهزیستی گیلان: ۴۰ درصد از معابر شهری گیلان برای تردد معلولان مناسب‌سازی شده‌ است

0 17

نحوی‌نژاد با بیان اینکه تنها ۴۰ درصد از خیابان‌ها و معابر شهری گیلان برای تردد معلولان مناسب‌سازی شده‌اند گفت: بسیاری از معابر خیابان‌های گیلان نه تنها برای افراد سالمند و یا معلول بلکه برای افراد سالم، زنان باردار و سایرین هم قابل تردد نیست.

عصر کاسپین/ «حسین نحوی‌نژاد» اظهار داشت: حدود ۱۴ درصد از جمعیت معلولان را در کشور جمعیت ناشنوا و کم شنوا به خود اختصاص داده‌اند و در استان گیلان نیز ۶ هزار نفر از این افراد تحت پوشش اداره کل بهزیستی قرار دارند.

 

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه ناشنوایان و کم‌شنوایان به ویژه در دوران شیوع کرونا با مشکلات زیادی از جمله تهیه وسایل ضروری‌شان مواجه‌اند عنوان کرد: بحث اشتغال و داشتن مسکن مناسب از دیگر مشکلاتی است که به ویژه ناشنوایان با آن درگیرند زیرا در ظاهر این افراد شدت معلولیت خود را نشان نمی‌دهد تا همدلی جامعه را به خود جلب کند.

 

نحوی‌نژاد تحریم‌های دشمن و مشکلات واردات سمعک را هم متذکر شد و با تاکید بر اینکه در زمینه تولید داخلی وسایل شنیداری مانند سمعک موفقیت‌هایی حاصل شده است تصریح کرد: چهاردهمین مرکز کاشت حلزون شنوایی در سال گذشته به همت دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی در بیمارستان امیرالمومنین(ع) رشت افتتاح شد.

 

وی همت صدا و سیمای گیلان در پخش اخبار ناشنوایان را هم جزو کارهای خوبی که در استان انجام شده است، ذکر کرد و یادآور شد: تولید ماسک شفاف برای کمک به لب خوانی ناشنوایان به علت هزینه‌های بالا مورد استقبال قرار نگرفت اما امیدواریم با سیر صعودی واکسیناسیون عمومی مشکل ماسک تا حد زیادی برطرف شود.

 

مدیرکل بهزیستی گیلان از تخصیص حدود ۱۵ درصد از اعتبارات اشتغال در سال گذشته به جمعیت ناشنوایان و کم شنوایان استان خبر داد و اذعان کرد: کاشت حلزون شنوایی هزینه‌های بالایی دارد و حدودا یک میلیارد ریال برآورد می‌شود که قسمت اعظم آن توسط هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت پرداخت می‌شود و بهزیستی هم در این راه کمک‌هایی دارد.

 

* سال گذشته ۵۵ هزار کودک در استان مورد غربالگری قرار گرفتند

نحوی‌نژاد غربالگری چشمی کودکان سه تا شش سال در گیلان را هم مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه سال گذشته ۵۵ هزار کودک در استان مورد غربالگری قرار گرفتند گفت: حدود یکصد نفر از این کودکان که دچار مشکلاتی بودند، شناسایی شدند که با جراحی و عینک مشکلاتشان برطرف شد.

 

وی روند مناسب‌سازی و ایمن‌سازی معابر شهری در ساختمان‌های اداری استان گیلان برای تردد نابینایان و معلولان را هم برشمرد و اظهار داشت: خوشبختانه دولت در سال ۹۶ قانون حمایت از معلولان را به شکل لایحه تدوین کرد و در ماده پنج آن آورده شده که اگر کسی از این قانون استنکاف نکند، می‌توان از او شکایت کرد.

 

مدیرکل بهزیستی گیلان با تاکید بر اینکه مناسب سازی معابر شهری در استان از ۲۵ درصد در سال ۹۰ به حدود ۴۰ درصد رسیده است افزود: مناسب‌سازی در ساختمان‌های اداری، دولتی و شرکت‌های گیلان متفاوت است و در بخش رمپ‌ها و ورودی‌ها به ۶۰ درصد رسیده‌ایم اما مشکل اصلی در سرویس‌های بهداشتی است که متاسفانه در گیلان شاهد بدترین وضعیتش در کشور هستیم.

 

نحوی‌نژاد با بیان اینکه جلسات کمیسیون مناسب‌سازی به ریاست استاندار گیلان و دبیری بهزیستی استان برگزار می‌شود عنوان کرد: در این کمیسیون عملکرد دستگاه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته و امتیازاتی برای آنان در نظر گرفته می‌شود از طرفی بسیاری از معابر خیابان‌های گیلان نه تنها برای افراد سالمند و یا معلول بلکه برای افراد سالم، زنان باردار و سایرین هم قابل تردد نیست.

 

*شناسایی حدود ۲۰۰ ​کودک کار در گیلان

مدیرکل بهزیستی گیلان تحت پوشش بودن پنج هزار نفر از جمعیت نابینایان و کم بینایان را هم مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: ۷۵ درصد این افراد از سازمان بهزیستی مستمری می‌گیرند و در بحث اشتغال هم تلاش می‌کنیم با افزایش مهارت‌های لازم زمینه را برای این افراد جامعه فراهم سازیم.

 

نحوی‌نژاد با تاکید بر اینکه بهزیستی گیلان از کودکان آسیب‌پذیر هم حمایت می‌کند خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر حدود ۲۰۰ نفر از کودکان کار خیابان شناسایی شدند که از این تعداد تاکنون ۸۰ نفر ترخیص شده‌اند و مابقی در مراکز روزانه و شبانه‌روزی ساماندهی شده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + 16 =